حتماً تا به حال این سوال برایتان ایجاد شده است که از کجا متوجه شویم یک سایت چقدر اعتبار دارد؟ یکی از روشهای مشخص کردن اعتبار سایت بررسی Domain Authority آن است. در این مقاله بررسی میکنیم Domain Authority چیست؟ و راهکارهای اصلی افزایش آن چه مواردی هستند.
Domain Authority چیست؟
Domain Authority یا به اختصار DA یک امتیاز برای رتبهبندی وبسایتها است که توسط شرکت MOZ ارائه شده است. این امتیاز پیشبینی میکند یک سایت در نتایج SERP چه جایگاهی خواهد داشت.
امتیاز DA بین ۰ تا ۱۰۰ است و با توجه به معیارهای مختلفی از جمله میزان لینکهای دریافتی تعیین میشود.
توجه کنید که این امتیاز در نتایج گوگل هیچ تاثیری ندارد و گوگل از آن برای SERP استفاده نمیکند.
Page Authority چیست؟
تفاوت این دو امتیاز در این است که PA امتیازی است که به هر صفحه از سایت داده میشود و هر صفحه امتیاز مختص به خود را دارد. در حالی که DA به دامنهی سایت یعنی URL اصلی سایت داده میشود.
چگونه Page Authority را بررسی کنیم؟
گوگل برای امتیاز به سطح کیفی وبسایتها از امتیازی به نام page rank استفاده میکرد که اکنون نقش پر رنگ و موثری ندارد. بنابراین برای بررسی کیفیت و وضعیت یک سایت باید از این ۲ امتیاز کمک بگیریم.
برای مشاهدهی این امتیازها کافی است از ۳ روش زیر استفاده کنید.
- نصب افزونهی Mozbar: با نصب این افزونه در مرورگر خود و فعال کردن آن وارد هر وبسایتی که بشوید میتوانید DA آن سایت را مشاهده کنید.
- استفاده از ابزارهایی مثل Keyword explorer
- استفاده از ابزار link explorer
دامین آتوریتی برای وبسایتهای تازه کار برابر با عدد ۱ است. این امتیاز در برترین وبسایتها مثل گوگل و ویکیپدیا برابر با ۱۰۰ است. امتیاز سایر وبسایت ها بین این دو عدد قرار میگیرند.
تا رسیدن به امتیاز ۲۰ کار برای وبسایتها آسان خواهد بود اما بعد از آن به فعالیت مداوم وبسایت نیاز است. معمولاً امتیاز وبسایتهای فعال بین ۳۰ تا ۴۰ و وبسایتهای با سابقه و معتبر بین ۴۰ تا ۶۰ میباشند.
چگونه پیج آتوریتی وبسایت را افزایش دهیم؟
۱- on page seo: اولین قدم برای داشتن یک سایت با کیفیت، انجام امور سئو از جمله on page seo است. استفاده از تگهای مناسب، لینک سازی داخلی، ریسیپانسیو بودن قالب و مواردی از این قبیل بسیار موثر خواهند بود. در مقالات بعدی به فعالیتهای on page seo میپردازیم. مشاهده چک لیست on page seo
۲- محتوای مناسب: با ایجاد محتوای تازه و با کیفیت میتوانید پاسخگوی سوالات کاربران خود باشید، ورودی مستقیم از گوگل بگیرید و به سایت خود اعتبار بیشتری ببخشید. نحوهی ایجاد محتوای بهینه شده
۳- بک لینک: واقعیت این است که یکی از موارد موثر و تاثیر گذار در PA و DA تعداد لینکهای دریافتی و میزان کیفیت آنها است. در مقالهی معرفی بک لینک این موضوع را به طور کامل پوشش خواهیم داد.
۴- فعالیت در شبکه های اجتماعی: اگر سایت شما در شبکههای اجتماعی معتبر مثل facebook ،linkedin و twitter هویت داشته باشد، توسط کاربرانی دنبال شود، یا مطالب سایت شما در این شبکهها share شوند، نشاندهندهی محبوبیت سایت شما خواهد بود و قطعاً در افزایش اعتبار سایت شما موثر است.
۵- قدمت دامنه: هرچه زمان از شروع فعالیت شما بگذرد و طول عمر وبسایت شما بیشتر شود، وبسایت شما دارای اعتبار بیشتری خواهد بود. پس پیوسته و با قدرت ادامه دهید.