یک سایت حرفه‌ای از چه صفحات و قسمت هایی دارد ؟

مخاطبان وب مخاطبانی هستند که انتظار دارند حداقل وقتی وارد یک سایت می‌شوند، به راحتی بتوانند به صفحه درباره ما دسترسی داشته باشند، صفحه تماس با ما را ببینند، چیزی که می‌خواهند را در مِنو پیدا کنند و… . حالا در این بین اینکه صرفا یکی از این چیزها سر جای خودش نباشد، ممکن است باعث از دست رفتن مخاطب شود.

جالب اینجاست که خیلی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تازه‌کار صرفا به این دلیل که ‌نمی‌دانند قسمت های مهم سایت کجاست و چه کاربردی دارند، خیلی از مشتریان‌شان را از دست می‌دهند!

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله می‌خواهم اجزای مهم یک سایت را به شما معرفی کنم، بخش‌های حرفه‌ای‌اش را توضیح داده و در نهایت در مورد مهم‌ترین صفحاتی که باید در سایت بسازید صحبت کنم. با من همراه باشید.

قسمت های اصلی یک سایت

به طور کلی هنگام کدنویسی، یک سایت از 3 بخش ساخته می‌شود. بخش اول یا همان بالایی، header است. بخش بعدی main یا content نام دارد که درواقع محتوای سایت در آن جای می‌گیرد. بخش انتهایی هم فوتر است. در تصویر پایین بهتر متوجه تفاوت اینها می‌شوید:

حتی اگر هنوز هم دقیق نمی‌دانید اینها چه چیزهایی هستند و هر کدام باید چه جزئیاتی داشته باشند، نگران نباشید چون در ادامه مقاله همه چیز را به شکل تصویری به شما آموزش می‌دهم.

_ هِدر یا header

بالایی‌ترین بخش وب سایت، هِدر نام دارد.

هدر سایت یک بار ساخته می‌شود اما در همه صفحات شما قرار گرفته و تکرار خواهد شد. این یعنی هدر صفحه‌ای که الان داخلش هستید با هدر یک مقاله دیگر یا حتی صفحات درباره ما و تماس با ما هم شبیه به هم هستند.

با توجه به اینکه اصولا مخاطبان اولین چیزی که در یک سایت می‌بینند هدر است، هدر باید شامل این چیزها باشد:

  • لوگو برند،
  • منو اصلی سایت،
  • دکمه‌های ضروری.

منظورم از دکمه‌های ضروری، دکمه‌هایی مثل سبد خرید، آیکون شبکه‌های اجتماعی، آیکون جستجو و… است. علاوه بر دکمه‌های ضروری، وجود منو هم در هدر اهمیت زیادی دارد.

منو سایت

منو خودش یکی از بخش های اصلی سایت است. شما می‌توانید هر طور که دوست دارید دکمه‌های منو سایت را تغییر بدهید، اما به طور استاندارد، لینک این صفحات باید در منو شما دیده شود:

  • صفحه اصلی،
  • صفحه وبلاگ،
  • صفحه فروشگاه،
  • صفحه خدمات،
  • صفحه درباره ما،
  • صفحه تماس با ما.

علاوه بر اینها، لینک مهم‌ترین صفحات شما هم می‌تواند در منو باشد. مثلا اگر مهم‌ترین هدف‌تان در سایت این است که مخاطبان دوره رایگان‌تان را دانلود کنند، می‌توانید لینک آن را به شکل مستقیم در منو قرار بدهید تا مخاطبان بیشتری آن را ببینند.

_ main یا بخش محتوای سایت

یکی دیگر از اجزای بسیار مهم سایت، قسمت main است. هر چیزی که بین فوتر و هدر سایت شما قرار گرفته، درواقع در بخش main است. بنابراین محتوای هر صفحه در این قسمت قرار می‌گیرد.

منظور از محتوا همان کلمات، تصاویر، ویدیوها و صوت‌هایی است که در صفحه اصلی و دیگر صفحات قرار می‌دهید.

البته که اگر در ابتدای مسیر هستید، اهمیت محتوای متنی از همه مهم‌تر است. مخصوصا صفحه اصلی سایت شما باید محتوای متنی کامل و مشخصی داشته باشد.

تصاویر

با توجه به اینکه مخاطب وب، مخاطب بی‌حوصله‌ای است، ما سعی می‌کنیم با استفاده از تصاویر زمان بیشتری در سایت نگهش داریم. بنابراین می‌توانم بگویم وجود تصاویر در وب سایت شما بسیار مهم است و یکی از اجزای اصلی سایت تان عکس‌ها هستند. البته چند نکته مهم در مورد تصاویر وجود دارد که باید به شما توضیح بدهم:

  • اول اینکه استفاده زیاد از تصاویر ممکن است باعث کاهش سرعت سایت‌تان شود،
  • دوم اینکه پیشنهاد می‌کنم حجم تصاویر را قبل از بارگذاری در سایت، بهینه کرده و کاهش بدهید،
  • در نهایت سوم اینکه ترجیحا فقط از یک سبک تصویر مثل تصاویر واقعی، انیمیشن و… در کل سایت استفاده کنید.

ویدیو و صوت

مخاطبان وب در این چند ساله به محتوای ویدیویی به شدت علاقه پیدا کرده و به مرور به سمت محتوای صوتی هم متمایل شده‌اند. برای اینکه اهمیت محتوای ویدیویی را متوجه شوید، باید بگویم که سایت اشتراک ویدیو یوتیوب یکی از 3 سایت پربازدید دنیا و سایت اشتراک ویدیو آپارات هم یکی از 3 سایت پرمخاطب ایران است!

پس مخصوصا در صفحات اصلی، خدمات و محصول سایت‌تان بهتر است از محتوای صوتی و ویدیویی استفاده کنید تا مخاطبان بی‌حوصله‌ای که حال متن خواندن ندارند را جذب کنید.

_ فوتر یا footer سایت

تا اینجا به عنوان بخش های اصلی سایت، هدر و main را به شما معرفی کردم. اما در مورد فوتر؛ می‌توان گفت فوتر پاورقی وب سایت است؛

اصولا متن و محتوایی که در بخش فوتر قرار می‌گیرد، هدفش کمک کردن به مخاطب برای رسیدن به صفحات مورد نظر در سایت است. مثلا بعضی‌ها لینک صفحات مهم سایت را در بخش فوتر می‌نویسند، بعضی دیگر لینک آخرین مقالات سایت را در آن قرار می‌دهند، بعضی‌ها لینک محصولات مهم سایت و… . علاوه بر اینها، در اغلب کسب و کارهای اینترنتی ایرانی، نمادهای اعتماد اینماد، ساماندهی و دیگر مجوزها در فوتر قرار می‌گیرد تا مخاطبان سریعا آن را پیدا کنند.

چطور اجزای سایت را ویرایش کنم؟

همانطور که بالاتر خواندید، ممکن است هر وب سایت با توجه به سلیقه طراح یا صاحب یا اصلا استراتژی‌هایش، جزئیات متفاوتی در بخش‌های هدر، محتوا و فوتر قرار بدهد. اما یک سوال مهم وجود دارد و آنهم اینکه در موقع نیاز چطور می‌توانیم این بخش‌ها را ویرایش کرده، ظاهرشان را تغییر بدهیم و محتوای متفاوتی در آنها بگذاریم؟

جواب این سوال به سیستم مدیریت محتوای سایت شما برمی‌گردد. مثلا اگر وب سایت‌تان وردپرسی باشد، باید کار با صفحه‌سازها را یاد گرفته و کمی هم تخصص در وردپرس داشته باشید. اگر سایت اختصاصی دارید، احتمالا باید برای ایجاد تغییرات به طراح سایت‌تان پول بدهید.

اما اگر سایت‌تان را در وبزیلا ساخته‌اید، به راحتی می‌توانید با ابزارهای رایگانی که در اختیارتان قرار گرفته بخش‌های سایت را تغییر بدهید. این کار را خودتان به صورت رایگان انجام می‌دهید و به هزینه اضافی هم احتیاج ندارد. اگر هم نتوانستید تغییرات مورد نظر خود را در سایت اجرا کنید، فقط کافیست با پشتیبانی وب زیلا تماس بگیرید. پشتیبانی وب زیلا به صورت کاملا رایگان تغییرات مورد نظر شما را در سایت ایجاد می‌کند.

اجزای اصلی سایت؛ حرفه‌ای باشید!

تا اینجا عملا با اجزای طراحی سایت آشنا شدید و فهمیدید که در 3 بخش اصلی سایت‌تان می‌توانید چه محتوایی قرار بدهید. اما در ادامه مقاله می‌خواهم کمی جزئی‌تر شده و به شما توضیح بدهم که ویژگی‌های یک سایت حرفه‌ای چیست و چه اجزایی باید داشته باشد. با من همراه باشید.

1_ لوگو

منظور از لوگو همان تصویری است که نمایانگر برند شماست.

باید دقت کنید؛ یکی از اجزای تشکیل دهنده سایت شما که مخاطبان نسبت به آن در مورد حرفه‌ای بودن یا نبودن تجارت‌تان قضاوت می‌کنند، لوگو است. مطمئنا اگر از لوگو بی‌کیفیت، کپی شده یا لوگوهایی که به جای لوگو صرفا یک متن هستند استفاده می‌کنید، مخاطبان قضاوت خوبی در موردتان نخواهند داشت.

اصولا لوگو سایت باید با توجه به شخصیت برند، خدمات، حوزه فعالیت و… طراحی شود. به طور کلی هم لوگو را در وب فارسی یا در بخش راست یا وسط هِدر قرار می‌دهند. راستی اگر فعلا نمی‌خواهید خیلی برای طراحی لوگو هزینه کنید.

2_ اقدام به عمل یا CTA

درست است که شما وب سایت‌تان را مثل کف دست‌تان می‌شناسید و می‌دانید برای رسیدن به هر بخشش باید از چه مسیری حرکت کنید، اما برای کاربران‌تان اینجا مثل یک محله غریبه است!

بنابراین برای اینکه مسیر مخاطب را در وب سایت روشن کرده و آنها را سریع‌تر به صفحات تجاری کسب و کارتان راهنمایی کنید، باید از CTA ها کمک بگیرید. CTA یا اقدام به عمل یک درخواست مستقیم از کاربر برای انجام کاری است.

البته در صفحات و بخش‌های مختلف سایت، ممکن است با CTA درخواست‌های مختلفی از کاربر داشته باشید. مثلا در همین مقاله من چندین بار از شما درخواست کردم که روی یک لینک کلیک کرده و وارد صفحه دیگری از سایت‌مان شوید! این همان اقدام به عمل است که از آن صحبت می‌کنم.

راستی دقت کنید، متنی که روی دکمه می‌نویسید یا به عنوان CTA استفاده می‌کنید، در تصمیم مخاطبان برای کلیک کردن یا نکردن تاثیر زیادی دارد. بنابراین کمی از منظر روانشناسی به آن نگاه کنید و در انتخاب متن و حتی رنگ وسواسی باشید.

3_ سایدبار یا SIDEBAR

تصویر پایین از سایت دیجی کالا را ببینید:

قسمتی که در رنگ مشخص شده، سایدبار نام دارد. نمی‌توانم بگویم که الزاما سایدبار یکی از قسمت‌ های اصلی سایت است، اما خب خیلی از سایت‌ها می‌توانند به کمک آن، مخاطبان‌شان را بیشتر درگیر کرده و حتی فروش بیشتری داشته باشند.

مخصوصا سایت‌های فروشگاهی که می‌توانند در بخش سایدبار محصولات‌شان را نمایش داده و مخاطبان را به خرید آن متمایل کنند. البته از سایدبار استفاده‌های بسیار دیگری مثل تبلیغات، ترغیب به مشاهده بقیه مقالات سایت و… هم می‌شود.

با توجه به اینها، پیشنهاد می‌کنم اگر برنامه خاصی برای بخش سایدبار سایت دارید، حتما آن را فعال کنید. فعال کردن آن در هر سیستم مدیریت محتوایی متفاوت است اما اگر از مشتریان وب زیلا هستید، فعال کردنش صرفا به اندازه یک کلیک زمان‌تان را می‌گیرد.

4_ وبلاگ

اگر دقت کنید همه وب سایت‌های بزرگ و قدرتمند در سایت‌شان وبلاگ یا همان بلاگ دارند. درواقع بلاگ بخشی است که در آن مقالات سایت قرار می‌گیرد. اگر هنوز توجیهی نمی‌بینید که به خاطرش اقدام به تولید و انتشار محتوا در وبلاگ کنید، اجازه بدهید کمی قضیه را روشن کنم:

  • اولا که وجود مقالات در بخش وبلاگ شما به مخاطبان جدید احساس خوبی داده و عملا باعث افزایش اعتمادشان می‌شود.
  • دوم، همین مقالاتی که منتشر می‌کنید، در گوگل سئو شده و بازدید زیادی به سایت‌تان جذب می‌کنند.
  • سوم، وبلاگ یکی از بهترین مسیرها برای جذب مشتری است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما برای ساخت و مدیریت وبلاگ سایت‌تان یک برنامه‌ریزی درست و حسابی داشته باشید.

باید چه صفحاتی در سایتم بسازم؟

تا اینجا به خوبی با قسمت‌های اصلی سایت و اجزای آن آشنا شده‌اید. اجازه بدهید در ادامه به طور خلاصه اشاره‌ای داشته باشم به اینکه باید چه صفحاتی در سایت‌تان بسازید.

1_ صفحه درباره ما

در این صفحه باید اطلاعاتی در مورد کسب و کارتان، پیشینه آن و مسیری که تا الان طی کرده‌اید، بدهید. همینطور باید نمادهای اعتمادساز و مجوزها را در این صفحه قرار بدهید. درواقع هدف از ساخت صفحه درباره ما، اعتمادسازی است.

2_ صفحه تماس با ما

این صفحه باید شامل شماره تماس ثابت و همراه شما باشد. همینطور اگر کسب و کارتان مکان واقعی دارد، خیلی بهتر می‌شود که نقشه گوگل آن را در این صفحه قرار بدهید. بعضی‌ها به جز اینها، یک فرم هم در این صفحه بارگذاری می‌کنند تا مخاطبان بتوانند به کمک آن، با کسب و کار تماس برقرار کنند.

3_ صفحه وبلاگ

بالاتر در مورد اهمیت وجود وبلاگ صحبت کردم و گفتم که اصولا لینک آن را در بخش منو سایت قرار می‌دهند تا در دسترس باشد. بنابراین حتما یک صفحه وبلاگ در سایت خودتان بسازید. در اغلب سایت‌ها این صفحه از قبل ساخته شده.

4_ صفحه فروشگاه

صفحه فروشگاه صفحه‌ای است که تمامی محصولات شما در آن نمایش داده می‌شود. اگر از آن دسته سایت‌هایی هستید که تنوع محصولات‌تان خیلی زیاد نیست و مخاطب با ورود به فروشگاه، گیج نمی‌شود، حتما لینکش را در منو قرار بدهید. اگر هم تنوع محصولات زیادی دارید، بهتر است به جای لینک فروشگاه، به طور آبشاری لینک دسته‌بندی ها را در منو بگذارید.

5_ نمونه کارها

اگر از دسته کسب و کارهای خدماتی هستید، وجود یک صفحه با عنوان “نمونه کار” بسیار روی ذهن مخاطبان شما تاثیر داشته و باعث اعتمادسازی می‌شود. بهتر است لینک آن را هم در بخش منو قرار بدهید.

6_ صفحات دسته‌بندی مقاله و محصول

چه مخاطبانی که در سایت شما به دنبال محصول می‌گردند و چه آنهایی که برای مطالعه مقالات واردش می‌شوند، باید بتوانند به راحتی به هدف‌شان برسند و زیاد در سایت سردرگم نشوند.

بهترین راهکار برای جلوگیری از سردرگم شدن مخاطبان، ساخت دسته‌بندی‌هاست.

مشابه دیجی کالا، دسته‌بندی محصولات اصولا در بخش‌هایی مثل منو، سایدبار یا صفحه فروشگاه قرار گرفته و دسته‌بندی مقالات هم می‌تواند در صفحه وبلاگ یا حتی فوتر سایت باشد.

7_ تعرفه و قیمت‌ها

اگر کسب و کارتان چند محصول یا خدمات محدود دارد، پیشنهاد می‌کنم حتما صفحه‌ای را برای نمایش قیمت‌ها و تعرفه‌ها قرار بدهید.

برای سایت‌تان ارزش قائل شوید

چیزهایی که در این مقاله به شما توضیح دادم طبق یک سری استانداردها بود که طی این چند سال در وب فارسی و انگلیسی به وجود آمده. اما پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان خودتان را به این توضیحات محدود نکرده و برای اینکه متمایز باشید، همیشه در سطح وب دنبال ایده‌های جدید بگردید.

علاوه‌بر مواردی که در این مقاله گفتیم، ترکیب رنگ سایت شما هم اهمیت بسیار زیادی دارد. سایت نباید کاربر را خسته کند یا او را فراری دهد.

در نهایت باید بگوییم که وب زیلا همه این بخش‌ها را به صورت استاندارد دارد و شما می‌توانید آن‌ها را در سایت خودتان قرار دهید. اگر سوالی در مورد طراحی سایت دارید حتما در کامنت‌ها بنویسید یا با شماره 02634453153 تماس بگیرید.

 

WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Facebook
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.