سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

مفهوم سئو چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد؟ تعریف سئو به زبان ساده و… عباراتی که این روزها در اینترنت زیاد جستجو می‌شوند. کاربرانی که بعد از راه‌اندازی وب‌سایت خود از کم بودن بازدیدها، نداشتن فروش آنلاین و کم‌توجهی به سایتشان نگران هستند و راه‌حل را در یک چیز یافته‌اند: سئو و بهینه سازی سایت!

در این مقاله از دوره آمورش رایگان سئو، سعی کرده‌ایم به سؤالات اصلی که در این زمینه مطرح می‌شود به زبان ساده پاسخ دهیم. اگر شما هم مشتاقید بدانید سئو چیست و چه تأثیری بر وب‌سایت‌ها دارد با ما همراه باشید.

سئو چیست ؟

سئو چیست؟ سئو (seo) از کلمه‌ی Search Engine Optimization گرفته‌شده و به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است.
در واقع به فعالیت‌هایی که در طی طراحی وب‌‌سایت، تولید محتوا و.. انجام می‌دهیم تا وب‌سایت ما در نتایج گوگل جایگاه بهتری کسب کند، سئو می‌گویند.
اگر بخواهیم به سؤال سئو چیست پاسخ جامع‌تری بدهیم ابتدا باید درباره‌ی موتورهای جستجو بیشتر بدانید.

نحوه‌ی کار موتور جستجو

موتورهای جستجو مثل گوگل از نرم‌افزارهای مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام یک هدف و روش کار مشخصی دارند، ربات یا نرم‌افزارهایی به نام spider،crowler ،indexer و… (توصیف آنها در این مقاله نمی‌گنجد!)
موتورهای جستجو به کمک این ربات‌ها در صفحات وب به جستجو می‌پردازند و مطالب صفحات سایت‌ها را دسته‌بندی و در پایگاه‌ داده‌ی خود ذخیره ‌می‌کنند.
زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، موتور جستجو در پایگاه داده‌ی خود به جستجوی عبارت جستجو شده می‌پردازد و نزدیک‌ترین نتایج را به ترتیب به شما نمایش می‌دهد.
پس برخلاف تصور عموم، موتور جستجو از قبل پایگاه داده‌اش را آماده کرده و این‌گونه نیست که همان لحظه‌ی جستجو تمام وب را بگردد.

ارتباط موتورهای جستجو و سئو چیست ؟

حتماً می‌پرسید ربط این داستان به سئو چیست؟ باید بدانید مسئله‌ای که در این بحث اهمیت دارد همان الویت‌ بندی و ترتیب نمایش نتایج جستجو است. مباحث سئو همواره به دنبال پیدا کردن راهکارهایی است که به کمک آن بتواند سایت مدنظر خود را در نتایج جستجو بهبود ببخشد.

موتورهای جستجو با کمک مجموعه‌ای از الگوریتم‌ و دستورالعمل‌ها سعی می‌کنند نتایج را طوری اولویت‌ بندی کنند که کاربر با جستجوی خود مرتبط‌ترین نتیجه را دریافت کند.
این الویت ‌بندی و ترتیب نمایش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. معمولاً جهت جلوگیری از سوء‌ استفاده، اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی کار الگوریتم‌ها منتشر نمی‌شود.
هدف سئو آشنایی و شناخت این الگوریتم‌هاست که بتواند سایت مدنظر خود را در رتبه‌بندی بهبود ببخشد و جایگاه بالاتری در نتایج کسب کند

در ابتدا الگوریتم‌های موتورهای جستجو چندان پیشرفته نبودند و برخی افراد با سوء استفاده از نقص‌های الگوریتم‌ها، سایت خود را در زمان کوتاهی به صفحه‌ی اول گوگل می‌رسانند. اما امروزه با وجود پیشرفت‌های اساسی در الگوریتم‌ها معمولاً فقط سایت‌هایی که به‌صورت واقعی و درست فعالیت دارند به صفحه‌ی اول راه پیدا می‌کنند.

اهمیت seo در چیست؟

حال که به طور کامل به سؤال اصلی یعنی سئو چیست پاسخ داده شد، ممکن است این سؤال به ذهن شما خطور کند که دلایل اهمیت سئو چیست و چرا باید به دنبال سئو سایت باشیم؟

در پاسخ به این سؤال دو دلیل مهم وجود دارد که اهمیت سئو را افزایش می‌دهد:

۱- اکثر افراد سؤالات ذهنی، محصولاتی که قصد خرید آن را دارند و خلاصه هر مطلبی که می‌خواهند از آن بیشتر بدانند را در اینترنت جستجو می‌کنند. با سئو و بهینه سازی سایت می‌توانید در نتایج این جستجوها ظاهر شوید، کلیک و بازدید بیشتری بگیرید و مشتری بیشتری داشته باشید.
۲- موتور جستجو همان چیزی را به کاربر نمایش می‌دهد که کاربر در جستجوی آن بوده است! به این معنا که اگر کاربری با جستجو وارد سایت شما شده، به دنبال محصول یا مطلب شما بوده است. پس او یک کاربر هدفمند است که احتمال تبدیل شدن این شخص به مشتری بسیار بالا می‌باشد.

چرا باید از سئو کمک بگیرم؟!

معمولاً ادمین‌های سایت برای فروش بیشتر، افزایش ترافیک سایت و برند سازی، هزینه‌های بالایی را جهت تبلیغات صرف می‌کنند. معمولاً این تبلیغات در بازه‌ی زمانی موقت با صرف هزینه‌های بالا نتایج مثبتی را به دنبال دارند اما به محض قطع این تبلیغات، نتایج دریافتی به شدت افت پیدا می‌کنند. یکی از علت‌هایی که باعث شده بیشتر افراد به سمت سئو جذب شوند، هزینه‌های به نسبت کمتر و ماندگاری طولانی‌تر آن است.
سئو اگر با روش صحیح و اصولی انجام شود و ادامه بیابد تا مدت‌ها نتیجه‌ی مثبت آن را حس خواهید کرد و در طولانی مدت از نظر هزینه هم صرفه جویی می‌کنید. همچنین (همان‌طور که گفته شد) ترافیک ورودی سایت هدفمند هستند.

انواع روش‌های سئو سایت را بشناسید

اهداف سئو چیست؟

همان‌طور که تا اینجای کار متوجه شدید سئو باعث بهبود جایگاه شما در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، بینگ و.. می‌شود. این موضوع اثرات بسیار مهمی را در پیش دارد که هر کدام از آنها از اهداف سئو محسوب می‌شوند.
مهم‌ترین اهداف سئو عبارت‌اند از:

  • دیده شدن سایت در نتایج جستجو
  • بالا بردن رتبه سایت در نتایج
  • افزایش بازدید سایت
  • افزایش فروش
  • بهترین روش تبلیغات
  • برندسازی
  • و …
WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Facebook
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.