۱۰ اقدام ضروری بعد از راه اندازی وب‌ سایت

بسیاری از دوستان بعد از راه اندازی وب‌ سایت با ابهامات زیادی روبه‌رو می‌شوند. اینکه شروع چرخه‌ی کار، نگه‌داری و توسعه وب‌سایت به چه صورتی است؟ آیا فقط گذاشتن مطالب در سایت کافی است؟ در یک کلام از کجا و چگونه شروع کنند؟

بعد از راه اندازی وب سایت، شما به عنوان ادمین سایت برای توسعه و گسترش وب ساییتان وظایف زیادی دارید. ما این وظایف را قبلاً به‌صورت جامع در مقاله‌ی وظایف ادمین سایت بررسی کرده‌ایم. اما در این مقاله قصد داریم ابتدایی و ضروری‌ترین اقدامات لازم بعد از راه‌اندازی وب سایت را به زبان ساده بیان کنیم. در واقع قدم صفر استفاده از وب‌سایت!

مهم‌ترین اقدامات لازم بعد از راه اندازی وب‌ سایت

اقدامات لازم بعد از نصب وردپرس و راه‌ اندازی وب سایت، نکات ساده اما مهم زیر است که توصیه می‌کنیم آن‌ها را جدی بگیرید.

۱- اطلاعات اولیه وب سایت را تکمیل کنید.

اطلاعات اولیه‌ی سایت مثل نام و توضیح کوتاه سایت، لوگو، اطلاعات تماس، آدرس، پروفایل کاربری، صفحات درباره ما و تماس با ما و.. را کنترل و تکمیل نمایید. این اطلاعات برای درست شناخته شدن شما لازم هستند.

۲- تنظیمات اولیه سایت را انجام دهید.

بعد از راه اندازی سایت انجام تنظیمات اولیه، بسیار اهمیت دارد. تنظیمات وردپرس مثل تنظیم نوع slug، تنظیمات دسته‌ها، تعداد مطالب نمایشی در سایت، ساعت محلی و… را در ابتدای کار انجام دهید.

۳- مطمئن شوید وب سایت شما برای موتورهای جستجو قابل نمایش است.

ربات‌های گوگل باید به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند تا بتوانند مطالب شما را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند. نگران نباشید نیازی به انجام کار خاصی نیست. چند روز بعد از راه‌اندازی وب‌ سایت، عبارت site:yourdomain.ir (به جای عبارت yourdomain.ir آدرس وب‌سایت خود را قرار دهید.) را در موتور جستجوگر گوگل، جستجو کنید. اگر نام وب‌سایتتان در نتایج گوگل ظاهر شد پس مشکلی نیست. در غیر این‌صورت وارد پنل وردپرس خود شوید در بخش “تنظیمات > خواندن > نمایش به موتورهای جستجو” تنظیمات را بررسی کنید.

۴- اصول سئو را جدی بگیرید.

یک وب سایت بعد از راه اندازی باید از اصولی پیروی کند که بتواند بازدید هدفمند بیشتری داشته باشد. این اصول همان قوانین سئو هستند. اگر از سئو اطلاعات کمی دارید پیشنهاد میکنم مطالعه‌‌ی مقاله‌ی معرفی سئو سایت را از دست ندهید.

رعایت قوانین سئو در وب سایت، به شما کمک می‌کند در نتایج گوگل بهتر ظاهر شوید و از جستجوهای گوگل ورودی بیشتری داشته باشید. برای رعایت اصول اولیه سئو از افزونه‌ی yoast seo کمک بگیرید.
بهینه‌سازی وب‌سایت برای بیشتر دیده شدن شما لازم است. پس اگر خودتان به این اصول اشراف ندارید بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

تیم وب زیلا در زمینه‌ی سئو حرفه‌ای سایت فعال است. برای آشنایی با خدمات سئو در تیم وب زیلا به صفحه‌ی سئو و بهینه سازی سایت مراجعه نمایید.
همچنین اگر تمایل به یادگیری مباحث سئو دارید، ما این آموزش را رایگان در اختیار شما قرار خواهیم داد. کافیست از طریق همین لینک به صفحه‌ی آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

۵- تولید محتوا را آغاز کنید.

بعد از راه اندازی وب سایت هرچه زودتر طریقه‌ی کار کردن با پنل وردپرس را فرا بگیرید و مطالب خوب منتشر کنید. محتوای مناسب و مرتبط با موضوع سایت، برای شما بازدیدکننده‌ی هدفمند به ارمغان می‌آورد، که هرکدام از آنها می‌توانند بعدها مشتری شما باشند.

محتوای وب‌سایت شما باید هدفمند، غیر تکراری، خوانا و بهینه شده باشد. بعد از تولید محتوا آن را بهینه سازی کنید. در غیر این‌صورت ممکن است نتیجه‌ی مناسب و درخور تلاش خود را دریافت نکنید.

۶- گوگل سرچ کنسول را برای سایت راه اندازی کنید.

گوگل سرچ کنسول معروف‌ترین ابزاری است که به کمک آن اطلاعات کاملی برای مدیریت سئو سایت (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) دریافت می‌کنید. از این طریق می‌توانید جایگاه خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشید. شما می‌توانید تعداد بک لینک‌های وب‌سایت، صفحات ایندکس شده‌ی سایت (توسط گوگل خوانده شده)، خطاهای ربات گوگل، گزارش امنیت سایت، کلماتی کلیدی جستجو شده و ده‌ها اطلاعات دیگر از وب‌سایت خود به‌دست آورید.

۷- سرعت load سایت را بالا ببرید.

اقدامات لازم نگه داری سایت

سرعت load شدن سایت شما به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. بخشی از آن به زمان طراحی و کد نویسی برمی‌گردد و بخشی به نحوه‌ی مدیریت آن.
بعد از راه اندازی وب سایت از ابزارهای آنالیز سرعت استفاده کنید و ایرادات کار را برطرف نمایید. وب‌سایت gtmetrix در این زمینه مفید خواهد بود.

 

۸- مراقب داده‌های سایت باشید!

باید از اطلاعات هر وب سایت به‌صورت منظم و مداوم پشتیبان(backup) گرفته شود تا در زمان بروز مشکل بتوان از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً شرکت‌های هاستینگ حتی بدون درخواست شما، از وب‌سایت‌ها backup می‌گیرند.
اما برای داشتن پشتیبان‌های منظم‌تر در بازه‌های زمانی دلخواه، شما می‌توانید شخصاً از وب سایتتان backup بگیرید. برای انجام این کار از افزونه‌های بک آپ مثل UpdraftPlus و Backup Buddy استفاده نمایید.

۹- حواستان به امنیت سایت باشد!

بعد از راه اندازی سایت چه کنیم؟

یکی از بدترین اتفاق‌های بعد از راه اندازی وب سایت ، حملات هکرها، بدافزارها و ویروس‌ها است. بهتر است برای جلوگیری از  این حوادث، اقدامات اولیه‌ی امنیتی را انجام دهید تا احتمال آلوده شدن سایت را به حداقل برسانید.

استفاده از افزونه‌های امنیتی مثل Wordfence Security یا  iThemes Security، آپدیت به‌موقع افزونه‌ها، استفاده نکردن از قالب یا افزونه‌های نامعتبر، حذف کردن قالب و افزونه‌های بی‌استفاده، استفاده از نام کاربری و گذرواژه‌های قوی و اسکن کردن مداوم سایت می‌تواند در افزایش امنیت وب سایت مفید باشد.

۱۰- آمار وب سایتتان را داشته باشید.

باید آمار بازدید از صفحات وب سایت خود را داشته باشید. اینکه کدام صفحات مورد توجه بیشتری بوده، روزانه چند بازدیدکننده داشته‌اید و.. . این موارد باعث می‌شود علاقه‌مندی‌های کاربران خود را کشف کنید و از آنها برای پیشرفت کار کمک بگیرید.

و در آخر اینکه صبور باشید!

یک وب سایت تازه راه اندازی شده راهی طولانی در پیش دارد تا شناخته شود. میزان تلاش و توجه شماست که این راه را کوتاه‌تر می‌کند. البته تلاش همراه با شناخت راه، قطعاً به نتیجه خواهد رسید. برای کسب نتایج بهتر اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. همچنین باید از افراد متخصص و آگاه مشاوره بگیرید تا زمان خود را در مراحل آزمون و خطا از دست ندهید.

WhatsApp
Telegram
LinkedIn
Facebook
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.